کلاس مکالمه، بحث آزاد

ساعت قبل در کلاس فیلم «همسر» از بهروز افخمی  را دیده بودیم، گفتم خوب است موضوع بحث به فیلم ربط داشته باشد. گفتم: به نظر شما این درسته که زنها تو بعضی کارها از مردها ماهرترند و برعکس؟ می‎خواستم مثلاً بحث به این جور جمله‎ها بکشد: «مربی‌های مهدکودک بیشتر زن هستند، چون زنها با بچه‎ها بهتر بلدند کنار بیایند» یا مثلاً «نه اصلاً فرقی نمی‌کنه و به جنسیت ربطی نداره» و از این حرفهای روانشناسی که زنها در این شغل با استعدادترند و مردها در آن شغل.  تمرین حرف زدن برایم مهم بود. همین.

اما چشمتان روز بد نبیند، بلوایی شد آن‎ سرش ناپیدا و من فهمیدم دربارۀ دو موضوع اصلاً نباید در کلاس بحث کرد: زن و فلسطین.

چون آخرش همه دست به اسلحه می‎برند. خلاصه از همه چیزِ زن بحث شد الا چیزی که مورد نظر من بود: یعنی ساختارهای مقایسه ای زبان: -تر و -ترین. 

ماندانا، شاگرد ایرانی – سوییسی، دستش را بالا برد که دربارۀ پیشرفت زنان اروپا حرف بزند و توضیح داد که اروپا هم یک شبه به اینجا نرسیده. از اروپای درب و داغان 100 سال پیش حرف زد و همانجا گفت: «زنها آن زمان، حتی باید آستین بلند می‎پوشیدند و سر و سینۀ خود را می‌پوشاندند»! فکر کنید این حرفها را در جمعی می‎گفت که یک شاگرد لبنانی محجبه، سه تا مرد یمنی و سه تا مرد ترک هم نشسته بودند. نمی‌دانم چرا مردم قبل از حرف زدن یک نگاهی به اطرافشان نمی‌کنند !

حالا مردها به کنار، اما زینب، شاگرد لبنانی، که فارسی‌اش هم خیلی خوب است خیلی محکم اعتراض کرد که چرا پیشرفت و حجاب را مقابل هم گذاشتی؟ و ماندانا تازه فهمید که حواسش نبوده چه گفته و یک جوری ماستمالی‌اش کرد. در آخر هم معذرت‎خواهی کرد و زینب هم گفت: خواهش می‌کنم. این اشتباه تو ناخواسته بود ولی خیلی‎ها این اشتباه رو میکنند!

من چه کار می‌کردم؟ من هیچی، وسط کلاس در حال بالا و پریدن بودم که دو به دو به هم فحش ندهند و یکی یکی صحبت کنند و هم‎زمان منتظر بودم زودتر وقت کلاس تمام بشود. پشت دستم را هم کمی داغ کردم.

شعر:  فلسطین و زن  هر دو در خاک به        کلاس پاک از این هر دو ناپاک به        (Ferdosi et.al.  2008 )

برچسب‌ها: ,

9 پاسخ to “کلاس مکالمه، بحث آزاد”

  1. hard abusive Says:

    فلسطین چرا؟

  2. افشین Says:

    در کلاسی که شاگردانی با ملیت ها و فرهنگ های مختلف تحصیل می کنند طبیعیه این مسائل پیش بیاد. اتفاقا جالب هم هست ولی خب دیگه، کلاس زبان فارسیه نه کلاس علوم سیاسی یا اجتماعی.
    حالا چیزی یادم اومد. توجه کردین کلاس فارسی و البته در حالت کلی کلاس ادبیات، عمومی ترین کلاس درسه؟ دانشگاه البته جای تخصصی تریه اما در تمام دوره های تحصیلی ام تا آخر دبیرستان کمتر دبیر ادبیات دیدم که صرفا به ادبیات بپردازد. این حسن و امتیاز ادبیاته که متاسفانه گاهی به ضرر ادبیات تموم میشه.

  3. gistela Says:

    ممنون

  4. سارا Says:

    به hard abusive:

    چون دربارۀ فلسطین هم چند باری در کلاس بلوا به پا شده و همیشه هم با حرص و خشم هرکس درباره این موضوع اظهار نظر کرده.

  5. QIL Says:

    بله تنها راه.

  6. شیدا محمدی Says:

    ممنونم. مطلبتان را هم خواندم. حالا باید مطالب قبلی را هم بخوانم تا بدانم شما در کجا هستید که شاگردانی از ملیت های دیگر دارید و فیلم همسر را دیدید.
    اما خوشحالم با دنیای تازه ای آشنا شدم.

  7. بهار Says:

    سلام سارا
    خیلی وبلاگ جالبی داری. تجربیات منحصر به فرد و قشنگی را اینجا بیان می کنی. خوش حالم که به اینجا سرک کشیدم.
    شاد و سلامت باشی
    بهار

  8. سارا Says:
  9. محمد Says:

    سلام ؛ مطلبتون رو كه خوندم خيلي خوشم اومد ولي از اينكه با بيان يه خاطره كه شخصيتهاش به اندازه كافي براي ما شناخته شده بودن ؛ يه مطلب رو زيرش گفتين و اين جوري از اين مسئله طرفداري كردين .
    اما راستش من دنيال يك كلاس مكالمه آزاد مي گشتم كه اومدم اينجا و از اون جو كلاس خيلي خوشم اومد اگه ممكنه اسم و تلفن آموزشگاهتون رو برام ميل كنيد .
    —————————————————————
    محمد این یک کلاس فارسیه. فکر نکنم به کار شما بیاد.

پاسخی بگذارید

