بابا آب داد!

 

بابا یعنی چه؟ یعنی پدر؟ والد؟ شوخی نمی‎کنم. سؤالم جدی است. این سؤال شاگردهای کلاس است.

اگر بگویم یه بابایی از این ورها رد شد، یعنی مطمئنم که او مرد بوده و مطئنم که پدر کسی بوده؟ 

وقتی من به کسی بگویم: نه بابا،  یعنی او را به پدری خودم درآورده‏ام؟ یا او را مثل پدرم محترم می‎دارم؟ احمقانه است می‎دانم.

پس چی؟

آهان پس بابا یعنی هی،  یارو، طرف،  پسر،  دختر، زن،  مردی که دارم  باهات حرف  می‎زنم. یعنی «تو». یعنی مخاطب. پس نه جنسیت دارد نه سن و سال می‎شناسد. شمار چی؟ وقتی می‌گویم  بابا یکی به من کمک کنه، منظورم مشخصاً یکی است؟  بابا شمام منو گیر آوردینا! این چی؟ مخاطب جمع است؟

نع.  این بابا اصلاً مخاطب هم نیست. یک صوت است. برای اعتراض: برو بابا دلت خوشه / بابا من نیستم/  بابا ولم کنید

برای تعجب: بابا تو دیگه کی هستی! / بابا بی‎خیال! / نه بابا!

برای دلداری: ای بابا! /  بابا بی خیال!

برای جلب ترحم:  – مگه چی شده؟ – هیچی بابا، حرفمون شده.

تازگی هم برای مسخره کردن: بابا مهندس! بابا هنرمند!

می‎شود حذفش کرد؟ یعنی همۀ این جمله‌ها را بدون بابا هم می‌شود گفت؟ نع. نمی‎شود. ما حتی با بابا فکر می‎کنیم. یک بار موقع فکر کردن حواستان را جمع کلمه‌هایتان بکنید. این بابا بدجوری همه‎مان را محاصره کرده.

برچسب‌ها: ,

9 پاسخ to “بابا آب داد!”

  1. مصطفی Says:

    excellent! Bravo

    I laughed my a** to our language. you are so right. But I think that’s what makes a language exciting and beautiful, don’t you think ?

    and You know what can be compared to this? the famous speech of an Indian teacher about the F word. :))))

    good you really luck
    ;)
    M

  2. mahya Says:

    من امتحان کردم! تقریبا 90 درصد رو میشه بدون «بابا» گفت. من بی بابا استفاده میکنم

  3. حمید پرنیان Says:

    ای ول بابا ! می دونی این دقت این موشکافی روی زبان نشون می ده زبان چه قدر اجتماعی و ارگانیک ه. … راستی: «بابامون دراومد»

    هربار پست می ذاری و هر بار می خونم به فرهنگی-اجتماعی بودن خودم بیشتر فکر می کنم به سیاست های زبان شناختی.

  4. سارا Says:

    به محیا:
    پس تو مث خارجی ها فارسی حرف می زنی. آخه بابا بدون بابا چه جوری می شه گفت ای بابا.

  5. امیر Says:

    به مصطفی

    به طور قطعی اینجا همه فارسی صحبت می کنند.
    ضمنا، (I Laughed my ass off). نه (I laughed my ass)
    حداقل درست پز بدید.

  6. Bahar Says:

    راست می گی سارا. به نکته خوبی اشاره کردی. بابا ای ول :)

  7. سارا Says:

    به امیر:
    بابا سخت نگیر. مصطفی کی پز داد؟ شاید کیبوردش فارسی نداشته. شاید هم از انگلیسی بیشتر خوشش می آد چرا عصبانی می شی؟

  8. Sara Says:

    سلام،
    من تازه این‌جا رو کشف کردم، خوشمم هم آمده :)
    فقط یک چیزی، چرا فونت نوشته‌هات این‌قدر بده؟
    من نوشته‌ها رو با یک فونت ریز خیلی افتضاح می‌بینم، اما کامنات‌ها فونت‌شون خوبه …

  9. مهران Says:

    قدیم برای احترامی که بابا داشت برای هر کاری اجازه می گرفتند برای همین بابا در محاوره کاربرد بسیار پیدا کرد.

پاسخی بگذارید

