بچه‎داری ما / انتخابات

 

–   بچه‏ها از یک زمانی شروع می‏کنند به تولید اصواتی با الگوی منظم که قرار است بعداً بشوند کلمه. هرچه پدر و مادر حواس جمع‏تر باشند زودتر الگوهای صوتی بچه را کشف می کنند. مثلاً بعد از کلی بـَ .. بـَ ..با..بـُ ..با یک «بابا» ظاهر می‏شود. حالا باید کشف کنی این بابا هم تصادفی ظاهر شد یا معنی‏دار بود. مثلاً وقتی بابای بچه می‏آید بالای سرش دا..دو..بـِ.. بـُ یکهو می‏شود با..با و آنوقت است که ننه و بابا جیغ می‏زنند و ذوق زبان باز کردن بچه را می‏کنند. چون لفظ را به موقع استفاده کرده و نشان می‏دهد که صوت معنی‎دار ساخته.

 

–  حالا بچه مدرسه می‏رود و از بیخ و بن با درسها و نظام مدرسه مشکل دارد. مادر با صبر و حوصله یک ساعت برایش توضیح می‏دهد که باران چطور درست می‎شود. فردا امتحان علوم دارد حیف نان! البته مادر روانشناسی کودک خوانده و می‏داند تحقیر و توبیخ نتیجۀ عکس دارد. بعد از یک ساعت تقلا  برای فهماندن درس، می‏گوید خوب حالا من می‏پرسم تو بگو و بچه که تمام مدت سعی می‏کرده علیرغم همۀ ورجه وورجه‏هایش گوش بدهد و در این مدت تمام اشیای موجود در اتاق را حداقل یک بار جابجا کرده حالا می‏خواهد امتحان پس بدهد. مامان شروع می‏کند:

–   خوب بگو بارون چطور درست می‏شه؟

–   من بگم؟

–   آره دیگه عزیزم. مگه فردا امتحان نداری؟ …خوب بگو…از اول با حوصله…اول چی می‏شه؟ همین الان گفتم که…اول هوا…

–    اول هوا…هوای گرم…

–   آفرین….خب..هوا چی می‎شه؟

–   قطره…جمع می‏شه…

–    خوب

–    بخار…سرد می‏شه…نه نه گرم می‏شه

–    … (نفس مادر در سینه حبس شده)

–     تصعید…

–    خوب خوب…آفرین

–    میعان.. نه…تبخیر.

–    نه درست بود همون …تصعید می‏شه…چرا؟ چه جوری تصعید می‏شه؟

–   بالا می‏ره…دمای هوا…زیاد می‏شه…نه…کم می‏شه…

–          …

–   کم میشه …می‏آد پایین…نه…بالا میره دوباره

–          …

–          …

–          …پوووووف…خوب برو بخواب خسته شدی. فردا صبح زود باید بیدار شی

حالا همۀ اینها را گفتم که بگویم دیدن نطق و مناظره و فیلمهای تبلیغاتی این نامزدهای انتخاباتی هم بی‏شباهت به این دو موقعیت نیست. موقع انتخابات دولت زبان باز می‏کند و ما، مردم، هی باید بگوییم: آها…آفرین…نه نه نه…دوباره بگو…آها…اینه…نه نه اون یکی چی بود؟ همون ….آها…دیدی گفت؟ نه؟ این نبود؟ پس چی بود؟ بزار دوباره بگه…آها…بگو!..دیدین گفتم…درست گفت…نه؟ پس اون چی بود؟…بیا گوش بده…

    اینکه امید تهش بماند یا نا امیدی نمی‏دانم واقعاً.

 

بعدالتحریر: (کی گفته در مثل مناقشه نیست؟ از اینکه دولتمردان را به کودکان معصوم تشبیه کردم یک کم ناراحتم. اما وجه دیگری از کودک را در نظر بگیرید، نه معصومیتش را)

7 پاسخ to “بچه‎داری ما / انتخابات”

  1. آریو Says:

    خانوم دکتر. میشه شما که ماشالله تحصیل‌کرده هستین بفرمایین این دولتمردان که الان دارن عینهو یه بچه ۶ماهه حرف میزنن آی‌کیوشون چه قدر میشه؟ یعنی چند رقمیه؟

  2. مازیار Says:

    عالی بود. عالی

  3. سوری Says:

    متاسفانه فعلا» که رئیس دولت داره بلبل زبونی میکنه اون زبون بسته هاکه مثل بچه شش ماهه گیج و گول نشستن و فقط بهش نیگا میکنن مثلا» کاندیداهای مای بدبخت هستند که منتظریم تیغ تیز رو از دست زنگی مست درآرند و کاری بکنند!!!!

  4. بهروز Says:

    دوست جدیدم سلام

    شاید یه مدت نتونم بهت سر بزنم. یه مدت یعنی یک ماه. خلاصه گفتم نگرانم نشی D: شایدم تونستم.
    به هر حال تو این یک ماه از نظر بعد مکانی به نظرم دارم بهت نزدیکتر می شم. یک شهر، یک شهر بزرگ، شهر من.
    اما چی دارم می گم، تو دوست بدون بعد مکانی من هستی، چه فرقی می کنه!
    راستی چرا دیر به دیر می نویسی؟! لطفا بنویس بنویس از بچه ها، از زبان و از هرچی که دوست داری دوست ماه من.
    شب بخیر سارا

    پ.ن.: راستی دارم فکر می کنم که یه وبلاگ باز کنم، یه وبلاگ ناشناس. اما تا اون ماجرا رو هم بیارم طول می کشه.

  5. بهروز Says:

    یادم رفت اون قضیه رو بهت گوشزد کنم. یادت نرهههههههه

    آره می دونم خیلی خرم که ایمیل نمی زنم. از دفعه بعد.

  6. مجتبی Says:

    سلام
    جالب بود.
    اما دولتمردان در بسیاری موارد وقتی حرف اصلی شان را می خواهند بزنند ،آنرا در یک فرایند پیچیده کاملا استرلیزه می کنند ولی موقع خالی بندی و اظهارفضل مثل بلبل برای عالم وآدم رجز می خوانند.
    اینهم sms داغ امروز:
    عموآمارباف
    بله
    دروغاتو خوب بافتی؟
    بله
    به ملت انداختی؟
    بله
    عمواومده!
    چی چیوبرده؟
    شرم وحیا
    با صدای چی؟
    بگم؟بگم؟

  7. لیدا Says:

    سلام
    رفیق کلی خندیدیم بعد از مدتها
    منتظرت هستیم کی برمیگردی؟

پاسخی بگذارید

