یادداشت روز

زنی محکم کودکش را می‏زند و او همسایۀ من است. مشغول فکر کردن به رنجهای خویش بودم که صدای آنها را از بالکن شنیدم. توجهی نمی‎کنم و به رنجهای خود می‎اندیشم. من عاشق رنجهای خویشم، من معتاد رنجم. رنجهای آشنا و صمیمی. روزی یک بار همۀ آنها را از اول تا به آخر مرور می‏کنم.

ولی نیک می‏دانم امروزه باید در قبال هر نوع بی‎عدالتی موضع مشخصی گرفت. درست است که من زن همسایه را هرگز نمی‏بینم و هرگز به او نخواهم گفت زنک احمق چرا کودک یک ساله‏ات را می‏زنی؛ ولی باید موضع گرفت. یک انسان آگاه و مدرن موضع می‏گیرد. خوب است ابتدا کشیدۀ بی‏رحمانۀ زن مستأصل به کودکش را بومی‏ کنم و آن را به لیست رنجهای آشنای خود اضافه کنم تا موضعی شفاف در قبال این حرکت ضد انسانی اتخاذ کنم. اتخاذ می‎کنم. بعد به کودک‏آزاری می‎اندیشم و به فقیرانی که همیشه کودکان زیادی دارند که آزار بدهند و آنگاه در موضع اتخاذی خود پایمردی می‏کنم. سپس بار دیگر به رنجهای خود باز می‎گردم و رنج می‏کشم. به خدا می‎اندیشم که نخستین دگرآزار جهان بود و گفت: خلق الانسان فی کبد. حالا باید موضعم را در قبال قدسی / مادی بودن دین مشخص کنم و بعد به رنج کشیدن خود ادامه دهم. مشخص می‏کنم. خدا بزرگ است. به بزرگی تاریخ.

وسط فحش و فضیحت‏های همسایۀ پرجمعیتم، صدای کارشناس محترم برنامه هم شنیده می‏شود و همۀ موضعهای من تمام شده است. موضعی ندارم در قبال مجری و کارشناس و در قبال حفظ ارزشها. صدای کارشناس محترم برنامه با صدای نالۀ کودک یک ساله خفه می‎شود و نمی‎توانم بفهمم موضوع برنامه حفظ ارزشهای خانواده بود یا دفاع مقدس که البته من در قبال هر دو اینها مواضع قدرتمند خود را دارم.

برچسب‌ها: ,

2 پاسخ to “یادداشت روز”

  1. امین Says:

    و من نیز باید در قبال این نوشته موضع می گرفتم. موضع گرفتم.
    زبیا بود.
    «معتاد رنجم» و «نخستین دگر آزار جهان» برام جدید بودن و قابل تامل.
    کل نوشته تازه بود و عالی.

  2. nazanin Says:

    هه! چه خوبه!

پاسخی بگذارید

